معرفی قرآن از طریق قرآن
توجه شما را به قسمتی از آیات قرآن كه ماهیت قرآن را میتوان از آنها فهمید جلب میكنیم:
*************
ذَلِكَ الْكِتَابُ لاَ رَیْبَ فِیهِ هُدًى لِّلْمُتَّقِینَ (بقره/ 2)
«این كتاب بی هیچ شك راهنمای پرهیزكاران است.»
*************
*************
شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِیَ أُنزِلَ فِیهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِّلنَّاسِ وَبَیِّنَاتٍ مِّنَ الْهُدَى وَالْفُرْقَانِ فَمَن شَهِدَ مِنكُمُ الشَّهْرَ فَلْیَصُمْهُ وَمَن كَانَ مَرِیضًا أَوْ عَلَى سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِّنْ أَیَّامٍ أُخَرَ یُرِیدُ اللّهُ بِكُمُ الْیُسْرَ وَلاَ یُرِیدُ بِكُمُ الْعُسْرَ وَلِتُكْمِلُواْ الْعِدَّةَ وَلِتُكَبِّرُواْ اللّهَ عَلَى مَا هَدَاكُمْ وَلَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ ?بقره/ 185)
ماه رمضان ماهی است كه نازل شده است در آن قرآن برای هدایت مردم و با عدله ی روشن برای راهنمایی و امتیاز حق از باطل پس هر كه دریابد ماه رمضان را باید روزه بدارد و هر كس ناخوش یا در سفر باشد به شماره ی آن چه روزه خورده است از ماههای دیگر روزه دارد كه خداوند برای شما حكم را آسان خواسته و تكلیف را مشكل نگرفته تا اینكه ادب روزه را تكمیل كنید و خدا را به عظمت یاد كنید كه شما را به دین اسلام هدایت فرموده باشد كه از این نعمت بزرگ سپاسگزار گردید.
*************
153
*************
إِنَّ هَذَا الْقُرْآنَ یِهْدِی لِلَّتِی هِیَ أَقْوَمُ (اسراء/ 9)
«همانا این قرآن خلق را به راستترین و استوارترین طریقه هدایت میكنند.»
*************
*************
وَلَقَدْ صَرَّفْنَا فِی هَذَا الْقُرْآنِ لِیَذَّكَّرُواْ وَمَا یَزِیدُهُمْ إِلاَّ نُفُورًا ?اسراء/ 41)
« و ما این قرآن را با انواع سخنان فصیح و بلیغ نیكو بیان كردیم تا خلق متذكر شوند و از این پند گیرند و به جز نفرت و شقاوت حاصلی نیفزود.»
*************
*************
وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاء وَرَحْمَةٌ لِّلْمُؤْمِنِینَ وَلاَ یَزِیدُ الظَّالِمِینَ إَلاَّ خَسَارًا (اسراء/ 82)
« و ما آنچه از قرآن فرستیم شفای دل و رحمت الهی بر اهل ایمان است و لكن كافران را به جز زیان چیزی نخواهد افزود.»
*************
*************
وَإِنَّكَ لَتُلَقَّى الْقُرْآنَ مِن لَّدُنْ حَكِیمٍ عَلِیمٍ (نمل/ 6)
« و ای رسول آیات قرآن عظیم از جانب خداوند حكیم به وحی بر تو القا میشود.»
*************
154
به مورد دیگری توجه فرمائید: در مورد تعداد نگهبانان دوزخ، قرآن میفرماید: تعدادشان را نوزده قرار دادیم، نه بدان جهت كه اسرار و رموزی در این عدد در نظر گرفتهایم، بلكه به این منظور كه چون و چرای افراد مریض و كافر را برانگیزیم و نیز ایمان مؤمنان را تقویت كرده باشیم.
*************
وَمَا جَعَلْنَا أَصْحَابَ النَّارِ إِلَّا مَلَائِكَةً وَمَا جَعَلْنَا عِدَّتَهُمْ إِلَّا فِتْنَةً لِّلَّذِینَ كَفَرُوا لِیَسْتَیْقِنَ الَّذِینَ أُوتُوا الْكِتَابَ وَیَزْدَادَ الَّذِینَ آمَنُوا إِیمَانًا وَلَا یَرْتَابَ الَّذِینَ أُوتُوا الْكِتَابَ وَالْمُؤْمِنُونَ وَلِیَقُولَ الَّذِینَ فِی قُلُوبِهِم مَّرَضٌ وَالْكَافِرُونَ مَاذَا أَرَادَ اللَّهُ بِهَذَا مَثَلًا كَذَلِكَ یُضِلُّ اللَّهُ مَن یَشَاء وَیَهْدِی مَن یَشَاء وَمَا یَعْلَمُ جُنُودَ رَبِّكَ إِلَّا هُوَ وَمَا هِیَ إِلَّا ذِكْرَى لِلْبَشَرِ ?مدثر/ 31)
«ما خازنان دوزخ را غیر فرشتگان عذاب قرار ندادیم و عدد آنها را جز برای فتنه و محنت كفار نوزده نگردانیدیم و تا آن كه اهل كتاب هم یقین كنند (كه ذكر این عدد مطابق تورات و انجیل) البته به وحی خداست (و ایمان آرند) و آن بر یقین مومنان هم بیفزاید و دیگر در دل اهل كتاب و مؤمنان با سلام هیچ شك و ریبی نماند و تا آنان كه دلهایشان مریض است و كافران نیز به طعنه نگویند خدا از این مثل چه منظور داشت بلی چنین قرار داد تا هر كه را خواهد به ضلالت بگذارد و هر كه را خواهد هدایت نماید و هیچ كس از عدهی بی حد لشكرهای پروردگار غیر او آگاه نیست و این (آیات ذكر دوزخ) جز برای پند و موعظه ی بشر نخواهد بود.»
*************
155
لازم به یاد آوری است كه
توجه به علوم جدید همواره برای ما برداشت جدیدی را به ارمغان نمیآورد، ولی سبب می شود برداشتی را كه پیش تر از قرآن داشتیم و آن را تعبداً قبول میكردیم. در پرتو دستاوردهای علمی با بینش و ادراك بهتری به آن برسیم.
برداشتهای علمی و اشاره به علوم روز و یاد آوردن الفاظی كه به نحو كلیدی دانشمندان را به قرآن و علوم مطرح شده در آن رهنمون سازد، میتواند كمك شایانی به تبیین معجزه بودن قرآن در عصر حاضر داشته باشد. و دانشمندان را به تدبر و تفكر در آیات قرآن وا دارد و نشان دهد كه قرآن نه تنها در عصر جاهلی، بلكه در تمام عصرها، معجزه ای جاوید است.
والسلام
محتاج دعای خیرتان